Zdrava probava – uravnotežena agni

Učinite detox moćnim ritualom iz kojeg rastete
March 9, 2022

Zdrava probava – uravnotežena agni

AGNI – probavna vatra u nama

Prema Ayurvedi najznačajniji proces u tijelu je probava i kvaliteta probavne vatre (agni).

Naše zdravlje ovisi o tome koliko je naš probavni sustav sposoban kvalitetno probaviti hranu, a to znači probavljanjem iz hrane razdvojiti hranjive sastojke od neprobavljivih, otpadnih sastojaka.

Kvalitetnom probavom hranjivi sastojci hrane sva naša tkiva.

Kada je naša probavna vatra izvan balansa npr. slaba probavna vatra nema snagu potpunog probavljanja hrane, u probavnom traktu ostaju poluprobavljeni ostaci koji su podložni procesima koji stvaraju toksine (amu) u tijelu. Nakupljena ama stvara opterećenje u sustavima i tijelo to jasno pokazuje pokušavajući izbaciti nepoželjne viškove van.

Nakupljena ama u tijelu može se  manifestirati kroz neregularnu probavu, nadimanje trbuha, kroz probleme sa kožom i česte upale, začepljene sinuse i stalni umor i slično.

Kako bi uravnotežili svoju agni, potrebno je naravno obratiti pozornost na vrstu neravnoteže koju imamo, zatim odabrati hranu, namirnice i začine koji će nas vratiti u ravnotežu. Važno je obratiti pozornost na doba dana kada jedemo i  u kakvim okolnostima. Ayurvedska mudrost kaže da jedemo u doba dana kada je sunce najjače a da se ne uzimaju obroci nakon zalaska sunca.

Tako probava zapravo određuje kvalitetu vašeg života.

Koliko god pažljivo biramo i jedemo zdravu hranu, dodatke prehrani, multivitamine i/ili druge hranjive tvari, naše tijelo neće imati koristi od njih dok se ne apsorbiraju. Možemo vidjeti da ljudi sa zdravom prehranom imaju anemiju ili druge neravnoteže koje se očituju kao nedostatak nekog nutrijenta.

Zbog toga je vrlo važno voditi brigu o našoj probavnoj i apsorpcijskoj moći.

Znakovi zdrave i uravnotežene probave:

Imate dobar apetit i redovito pražnjenje crijeva.

Nakon obroka ne osjećate nadutost, težinu  i žudnje za drugom hranom npr.slatkišima.

Osjećat ćete glad za 2-4 sata ovisno o količini i složenosti vašeg posljednjeg obroka.

U idealnom slučaju trebali biste imati 1-2 zadovoljavajuće i lake stolice dnevno.

Kako je uravnotežena i zdrava probava posljedica uravnotežene agni (probavne vatre) istražit ćemo kako možemo našu probavnu vatru držati zdravom i uravnoteženom

Pravilnom prehranom (uzimajući u obzir i vaš tip tijela; nešto dobro za vašeg prijatelja možda vam neće raditi!) i načinom prehrane. Vata i kapha osobe mogu održavati agni na optimalnom nivou žvakanjem malog komadića đumbira prije jela. Nekoliko kapi limete ili maslaca čini agni savršenim za pitta osobe.

Sjemenke korijandera i komorača mogu pomoći u smirivanju agnija.

 Cimet i bosiljak mogu poboljšati agni.

Svježi đumbir, limeta i bosiljak mogu normalizirati nepravilan agni.

Vaš agni će biti poremećen:

Prejedanjem, jedenjem prije nego što ste gladni, preskakanjem obroka, konzumiranjem  vruće i začinjene hrane, masne i pržene hrane, alkohola, kave, cigareta, itd. Zatvor stolice , neravnoteža dosha, loš san, neki lijekovi, kronične bolesti itd. također mogu utjecati na vaš agni.

Stoga je prirodno da prvo u ayurvedskom tretmanu želimo uravnotežiti  stanje agnija. Samo tada možemo osigurati pravilnu apsorpciju hrane i lijekovitih sastojaka. Tome možemo i pridodati da možemo apsorbirati i asimilirati životna iskustva, fizička ili emocionalna, onda ste zdravi. To znači da se možete nositi sa životnim izazovima i nećete biti sputani prošlim ‘obrocima’ ili iskustvima. Neprobavljeni obrok ostavlja nelagodu kao i neprobavljeno iskustvo.

Ayurveda vas uči kako poboljšati svoju probavu i probaviti sva svoja iskustva!

Agni se smatra metaforom za sve metaboličke funkcije u tijelu. To uključuje probavnu funkciju, osjetilno opažanje, stanični metabolizam i mentalnu asimilaciju.

Kada je agni uravnotežen, izaziva emocije koje su korisne za osobu: hrabrost, vedrinu, lucidnost, inteligenciju. Kada je agni izvan ravnoteže, uzrokuje emocije koje su destruktivne za osobu: strah, ljutnju, zbunjenost.

Pročitajte: Učinite detox moćnim ritualom iz kojeg rastete

Četiri ritma probave

Nepravilni  probavni ritam: Ovo je nepravilan apetit i probavni sustav sa znakovima promjenjive gladi, nadutosti, probavne smetnje, crijevnih grčeva, zatvora, suhe stolice i plinova. Čest je kod vata tipova. Koristite slatke i oštre okuse. Prije jela uključite formulu Asafoetida (hingashtaka), Trikatu i đumbir.

Ubrzana Intenzivna probava: Intenzivna glad, ali s lošom probavom. Također žeđ, isušena usta, suho grlo, rijetka stolica i osjećaj peckanja u crijevima. Čaj tri zrna ( korijander, koromač, kumin) mogu ublažiti i umiriti intenzivnu vatru u nama.

Usporena probava: Također spora probava, težina nakon jela, glomazna stolica, osjećaj hladnoće, žudnja za slatkim, žudnja za stimulansom. Koristite oštre i gorke okuse. Uključite trikatu, đumbir i cimet.

Uravnotežena glad i probava (Samagni): hrana se probavlja unutar četiri sata bez žudnje za drugom hranom odmah nakon obroka. Koristite triphalu za održavanje zdravog probavnog sustava

Ove su smjernice općenite, za specifična stanja potrežite individualni savjet.

Nekoliko ajurvedskih pravila prehrane:

Ostavite 4-6 sati između obroka bez grickanja.

Znak da je prethodni obrok probavljen je kada je dah svjež.

Jedenje između obroka slabi agni.

Konzumiranje hrane hladne, vlažne i teške kvalitete slabi agni.

Probavna vatra se pogoršava unošenjem pretjerano začinjene, masne ili pržene hrane.

Pijte toplu vodu da stimulirate probavnu vatru.

Uravnotežite probavnu vatru povremenim postovima; koristite mono-dijetu (riža, kicharee), toplu vodu s limunom i sezonsko čišćenje kako biste održali probavu zdravom.

Agni povećavaju ljuti, kiseli i slani okusi. Korisno je započeti obrok s ovim okusima.

Mala doza gorkog okusa uzeta prije jela povećava lučenje kiseline u želucu.

Agni stimulirajuće biljke su đumbir, crni papar, kajenski papar, cimet, duga paprika (Piper longum).

Vježbe joge za balansiranje agnija: poticanje vatre (Agnisara kriya), masaža trbuha (nauli), osvjetljavanje daha lubanje (kapalabhati), dah mijeha (bhastrika), poza savijanja naprijed (paschimottanasana), poza ribe ( matsyendrasana), pozdrav suncu (surya namaskar).

Martina Štorek

info@santosha.hr

Ayurvedsko savjetovanje

Yoga terapija

.